Sunday, April 17, 2005

30 kampung mohon sertai projek homestay

Edisi Timur -

Berita Minggu
17, April 2005 Ahad

30 kampung mohon sertai projek homestay

SEBANYAK 30 kampung di seluruh Pahang sudah mengemukakan permohonan bagi menyertai projek homestay di negeri ini dan semua permohonan baru berkenaan sedang pada peringkat penilaian sebelum diluluskan.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga, Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Pahang, Datuk Maznah Mazlan, berkata pada masa ini 10 program homestay termasuk di Desa Murni, Temerloh; Kuala Medang di Lipis; Sungai Pasu di Raub; Taman Sedia di Cameron Highlands dan Kampung Salong di Pekan sudah menerima kedatangan 10,000 pelancong sepanjang tahun lalu.

Beliau berkata, kerajaan Pahang bercadang memperluaskan kegiatan pelancongan ke seluruh negeri bagi membolehkan semua rakyat menikmati peningkatan pendapatan dan taraf sosio ekonomi mereka.

Menjawab soalan Datuk Mohamed Jaafar (BN-Jenderak), beliau berkata pelaksanaan program `satu kampung satu produk' adalah kaedah terbaik mencapai matlamat itu, bukan saja dari aspek pelancongan tetapi juga sektor pertanian dan perindustrian.

"Aspek budaya dan seni juga boleh dimanfaatkan untuk melahirkan produk pelancongan termasuk pertandingan gasing, wau dan muzik tradisional.

"Selain itu, kraftangan juga boleh dijadikan sumber pendapatan penduduk setempat yang boleh menjadi tarikan pelancong seperti kegiatan tenun di Pusat Tenun Pulau Keladi, Pekan," katanya.

Maznah berkata, pada masa ini, ada 68 pengusaha kraf di Pahang yang terbabit dalam kegiatan menganyam, membuat tembikar, kayu kraf, rotan dan batik membabitkan pekerja seramai 328 orang.

Katanya, nilai jualan langsung hasil pameran kraf sepanjang tahun lalu mencatat jumlah RM120,000 dan ia tidak termasuk jualan hasil tempahan yang dibuat pembeli.

"Produk baru agro dan eko-pelancongan juga boleh dibangunkan di Pahang seperti ternakan rusa yang dibuat di Bukit Rengit Temerloh sehingga membolehkan pengusahanya memperoleh pendapatan RM95,000 pada tahun lalu.

"Projek ternakan rusa ini berjaya menarik kedatangan 2,000 pelancong setiap tahun dan pencapaian ini sangat membanggakan," katanya.

No comments: